loading...
بزرگترین مرجع دانستنیهای ایران
حمید جدیدی بازدید : 247 شنبه 05 آذر 1390 نظرات (0)

سارا ناصر زاده

پژوهشگر ، روان درمانگر جنسی و مشاور زوجها

-----------------------------------------------------------

 

• آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

افرادی که کودکی را مورد آزار و یا سوء استفاده جنسی قرار می دهند دو دسته هستند:

 

1 - افرادی که تحت شرایطی با یک فرد کم سن و ...................

 

سارا ناصر زاده

پژوهشگر ، روان درمانگر جنسی و مشاور زوجها

-----------------------------------------------------------

 

• آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

افرادی که کودکی را مورد آزار و یا سوء استفاده جنسی قرار می دهند دو دسته هستند:

 

1 - افرادی که تحت شرایطی با یک فرد کم سن و سال رابطه داشته اند اما به طور معمول این کار را انجام نمی دهند.

 

2 - افرادی که به طور معمول با افراد کم سن و سال رابطه جنسی دارند.

 

در اکثر نقاط دنیا هر دو گروه خاطی هستند و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند، البته مجازات های در نظر گرفته برای آنها می تواند از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد. در اکثر کشورهای اروپایی و شمال آمریکا داشتن رابطه جنسی با فردی که زیر سن قانونی است (در بعضی کشورها 16 و برخی دیگر 18) مجازات قانونی دارد.

 

مجازات سنگین تری هم برای افرادی در نظر گرفته شده که نه تنها با فردی که زیر سن قانونی است رابطه جنسی دارند بلکه بین آنها اختلاف سن پنج سال به بالا وجود دارد. یعنی مثلا اگر فردی در سن 18 سالگی با فرد 12 ساله ای رابطه جنسی برقرار کند نه تنها محکوم به پرداخت جریمه است بلکه مجازات زندان دارد و همچنین اسمش در لیست افراد مهاجم جنسی به ثبت می رسد و دیگر هرگز نمی تواند در مشاغلی استخدام شود که به نوعی با کودکان سروکار داشته باشد.

 

فردی که از داشتن رابطه با افراد کم سن و سال لذت می برد و قادر به برقراری رابطه جنسی با افراد هم سن و سال خود نیست، از دید اکثر متخصصین علوم روانشناسی و روان درمانگران جنسی دچار ناراحتی روانی و روحی است. بعضی دیگر از پژوهشگران بخصوص در زمینه قانون و ادبیات هم معتقد هستند که داشتن رابطه با افراد کم سن و سال جنبه تاریخی دارد و امری طبیعی است اما عده این افراد بسیار اندک است و مخالفان زیادی هم در مقابل این نظریه ها وجود دارند.

 

بهترین دلیلی که می توان برای این مسئله ذکر کرد این است که اکثر افرادی که در سنین کودکی مورد آزار و سوء استفاده های جنسی بوده اند در آینده دچار مشکلات بعضا پیچیده ای روحی و ارتباطی می شوند که لزوما انتخاب خود آنها نبوده و اعتقاد براین است که فرد مهاجم اجازه نداشته که سرنوشت قربانیش را به این حد تحت تاثیر عمل خود قرار دهد تنها برای اینکه خودش کسب لذت کند.

 

راهکارهایی برای افراد مهاجم:

 

1 - پذیرش مسئولیت برای انجام عملی که مرتکب شده اند.

 

2 - صحبت کردن با فردی که مورد آزار و یا سوء استفاده جنسی آنها بوده. در این حد که به او بگویند احساسشان چه بوده و از چه ترفندهایی برای بدست آوردن آن بچه استفاده کرده اند و به او اطمینان بدهند که هیچ گناهی متوجه او نیست و تنها فرد مهاجم بوده که از روی احساساتی داشته مرتکب همچین عملی شده و نه بخاطر اینکه آن بچه آمادگیش را داشته یا لذت می برده یا خوشگل بوده و غیره.

 

اکثر کودکانی که مورد آزار جنسی بوده اند تصور می کنند این گناه آنها بوده که به نوعی رفتار کرده اند که از بین این همه بچه آنها مورد آزار قرار گرفته اند. فرد مهاجم باید این قضیه را در ذهن فرد قربانی تغییر دهد یعنی همه تقصیر ها و تعبیر ها را متوجه خودش بکند. و در نهایت عذرخواهی کند و طلب بخشش.

 

3 - اگر روبرو شدن با فرد قربانی برایتان میسر نیست با او تماس بگیرید، برایش نامه یا ایمیل بفرستید.

 

4 - اگر آن هم مقدور نبود نامه را بنویسید با تمام جزئیات و شرح همه احساسات و غیره و بعد آن را ریز ریز کنید، یا آتش بزنید و یا به آب روان بدهید. مهمترین بخش این تمرین آن است که اولا فردی که مورد آزار یا سوء استفاده بوده بداند که تقصیر او نبوده و دوما اینکه فرد مهاجم مسئولیت کارش را قبول کند و احساس گناه کند. احساس گناه را می شود مورد بررسی قرار داد و تحت کنترل درآوردش اما اگر کسی احساس مسئولیت و گناه نکند نمی شود کاری برایش کرد.

 

5 - فرد مهاجم با توجه به شناختی که از خودش دارد نباید خود را در محیط هایی قرار دهد که به او این فرصت را بدهد که کودکی را مورد آزار و یا سوء استفاده جنسی قرار دهد.

 

6 - اگر نمی توانید با کسی از اطرافیانتان در این مورد صحبت کنید و می ترسید مورد سرزنش قرار بگیرید به یک روانشناس psychologist و یا روان کاو psychotherapist یا رواندرمانگر جنسی psychosexual therapist مراجعه کنید.

 

در نهایت باید گفت که تغییر تمایل از داشتن رابطه جنسی با افراد کم سن و سال به رابطه جنسی داشتن با فراد بزرگسال صد در صد ممکن نیست اما همین که فرد مهاجم بتواند میل خود را تحت کنترل در بیاورد کافی است در پژوهش های انجام شده بر روی مهاجمین جنسی، افرادی که طول مدت درمان خود را (جلسات مرتب با روان کاو و یا روانشناس) طی کرده اند و در گروه های حمایتی شرکت می کنند (گروه هایی که متشکل از افراد مهاجم جنسی است که همدیگر را در کنترل احساساتشان همراهی می کنند) درصد بسیار بسیار معدودی دوباره دست به چنین کارهایی زده اند.

 

 

برگرفته شده از          BBCPersian.com

پزشکی - دانستنی های پزشکی - آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به بزرگترین سایت مرجع اطلاعات ضروری خوش آمدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    اخبار سایت
    1.دسته بندی بیش از 500 بیماری با ترتیب حروف الفبا در سایت ایران آنلاین انجام شد تا ما مرجع کاملی برای شما عزیزان باشیم............................ 2.بخش روابط زناشویی به محتویات سایت اضافه شد....................... 3.ما همچنان با اضافه کردن بخش های دیگر با قدرت به کار خود ادامه میدهیم
    آمار سایت
  • کل مطالب : 656
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 33
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 100
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 25
  • بازدید سال : 14,695
  • بازدید کلی : 259,725
  • کدهای اختصاصی